hur jag hittade min kärlek.....

Varför började jag då med kamsport.......ja, jag har alltid haft ett intresse att prova på sen jag var runt 20år. Gick alltid på gymmets boxpass och tyckte det var sjukt roligt, och hade alltid ett intresse för att gå och prova på, tittade ofta upp olika sporter men fick aldrig någon med mig och ville inte gå själv. Gick faktisk på ett thaipass en gång när jag bodde i göteborg i lejonkulans gamla lokaler, klubben drevs då av Fredrik Hermansson tror jag,( numera Kungsbacka kick och thai) men jag fastnade inte för det då. Jag hade 2 av mina bästa vänner som tränade thaiboxning på frölunda kampsportscenter och tyckte det var sjukt roligt, blev lite inspirerad och bestämde mig för att prova igen när jag ändå skulle flytta till skåne. Så i januari 2008 googlade jag fram Helsingborg muaythai och lockade med Tina (som är Villes kompis från början) och vi började träna thaiboxning.
Det var något av det roligaste jag hade gjort, bra träning och roligt, favoritpassen var ofta Antes eller Olofs-för att dem var stenhårda och skoningslösa *haha*, jag insåg inte då hur viktiga teknikpassen var (typiskt nybörjare att vilja ha fart och fläkt). Och när kompisen Tina gav upp hade jag så roligt att jag fortsatte själv.
Efter ett års träning blev jag sugen på att testa och gå en match, vilken adrenalinkick, i was flyin high!!! 1.5min in i första ronden var jag helt död, förmodligen maxpuls och flåsade som en gravid kossa......men roligt hade jag. det här skulle göras om, för känslan när man vinner är oslagbar!
Gick mina första tre matcher  i Halmstad på deras mycket välorganiserade tävlingar. Min andra match gick jag oavgjort mot Eugenia som idag är en av mina bästa vänner roligt nog! Hon är från min hemstad Göteborg och jag brukar försöka träffa henne när jag är hemma och ofta har hon hjälpt mig med träning. Genom henne träffade jag även Linnea som också varit otroligt hjälpsam och tränat med mig när jag varit på besök i göteborg. Stort tack till er båda, tack för att ni är mina vänner <3
 Efter mina tre matcher i Sverige bestämde jag mig för att åka till thailand en månad, träna och tävla. Vilket äventyr. Det var med stor lycka jag packade min väska och reste mot Koh samui. Fick hjälp av en av tränarna på klubben (Stefan) med att hitta ett bra gym att vara på, han rekommenderade Superpro samui där han kände huvudtränaren Charoon.
Jag blev mycket väl omhändertagen och fick massor av hjälp med träningen av Charoon, gick 3 matcher på 3 veckor med 3 vinster och hade "the time of my life". Livet kunde ju inte vara roligare än så här.
Väl hemma i sverige igen fick jag match mot den meriterade Linn Wennergren, Stefan bestämde sig att hjälpa mig inför match. Tyvärr förlorade jag mot Linn men tycker det var en jättebra match och jag var och är fortfarande ändå nöjd med min insats (efter att ha gråtit en skvätt över förlusten).
Det var efter den här matchen som Stefan erbjöd sig att hjälpa mig och träna mig, inför SM först och sen vidare till annat.
Hur bra var inte detta, Stefan är en fantastisk tränare med hjärta i det han gör, intresserad, engagerad och en vilja jag sällan skådat, jag hade inte varit där jag är idag utan honom. Han har lagt ner otaliga timmar, energi och allt som det krävs att träna mig (jag kan visst vara lite svår ibland :P)varit med genom vinster, förluster, svackor och jag är evigt tacksam för detta, kan inte uttrycka i ord vad allt har  betytt, men jag hoppas att varje vinst, framgång och min lycka ger honom lite tillbaka!!
Vill även rikta ett stort tack till Helsingborg Muaythai som har stöttat min karriär på bästa sätt!
På senare tid har jag även fått mycket hjälp av vår thailändare Aneekzap por Samanchai, rutinerad som få och fantastiskt duktig, Bra för mig och Stefan att få ett break då det är svårt att vara ihop med sin tränare. Så stort tack till dig Aneek!!
Och under denna fantastiska resa jag gjort och fortfarande gör i thaiboxningens värld,  så har jag träffat så mycket härliga människor!
Inte bara Stefan som också blev min kärlek <3
Kärlek till thaiboxningen
//Jo
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

johannarydberg.blogg.se

Elitträning och svenssonliv

RSS 2.0