Lite recept

Glömde bjuda på mitt recept på supersmaskig "kanelbullekaka":
1 ägg
3½ dl socker
7 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
100 gram smör
3 dl mjölk
Blanda ihop och häll i en form

Fyllning
200 gram smör
2 dl socker
2 dl havregryn
5 tsk malen kanel (jag hade det dubbla)
blanda ihop och klutta ut över kaksmeten

sätt in i ugnen ca 30min på 200grader!

Smaskig, ibland äter vi den med en skopa vaniljglass till =)

Och mina frukostbullar som jag gjorde häromdagen:
1dl kruskakli
1dl råggryn
1dl rågmjöl
1dl linfrön
1dl solrosfrön
7dl vetmjöl
1 påse torrjäst
1msk socker
1tsk salt

Blanda ihop 1dl rapsolja (eller det ni har hemma) med 4dl fingervarmt vatten och blanda med torrvarorna, knåda ihop och låt jäsa i 30-40min under handduk.

Baka ut med vetmjöl och forma till små bullar, blir ca 10st, låt jäsa igen under handduk ca 30min.
Pensla med ägg eller filmjölk och strö över önskade toppingar, jag gjorde 5 med riven ost och 6st med sesamfrön, hade även flingsalt på alla. Stoppa i ugnen på 225grader i 20-30min.

och bananpannkakor som efterfrågat:
blanda en mosad banan (för hand eller stavmixer) med 3-4st ägg, stek i smör, servera med keso och färska bär *mumma*

å så mitt bananbröd:
2 mogna bananer (kan alltså vara bruna)
2 dl havregryn/råggryn (tar alltid vad jag har hemma)
4 dl vetemjöl/rågmjöl (jag brukar vilja ha lite nyttigare)
1 dl grovhackade cashewnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
250 g Kesella/turkisk youghurt/creme fraiche (tar det jag har hemma)
1/2 dl honung

Garnering:
1 dl bananchips (ibland gör jag utan)
Sätt ugnen på 200°. Skala och mosa bananerna. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i kvarg, honung och banan. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, ca 1 1/2 liter. Lägg på bananchipsen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp brödet och låt svalna på galler.

Det var nog allt för ikväll!!!

ciao
//Jo



Kommentarer
maja

världens bästa inlägg haha :)

Svar: världens mest orgasmiska bananbröd ;-)
Muaythaiforlife

2012-09-25 @ 11:36:38


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

johannarydberg.blogg.se

Elitträning och svenssonliv

RSS 2.0