40år och minisemester

Nu har Stefan, Filippa och jag haft en liten minisemester. Det startade med Stefans 40-års dag i tisdags, vi väckte den fina mannen/pappan med sång, mysfrullle med nyinköpta frallor, rosor och givetvis presenter i form av iron maiden-biljetter och en solsäng. Fortsatte med lite sällskapsspel, fika på espresso house i norra hamnen, massage på baan sabai, lunch med korv och bröd hemma, slappstund i utesoffan medans Pippi och jag förberedde kvällen. Vi lagade salsa med pilgrimsmusslor, kalvfile med potatisbakelse och hallonsås och Stefans favorittårta: williamtårta. Som extra överraskning kom mina päron med present-en elektrisk häcksax, rödvin, champagne och whisky, vi hade en fantastisk mysig dag och kväll!!!

I onsdags morse packade vi in oss i bilen och begav oss till Hällevik där Stefans föräldrar har en supermysig stuga, dagarna har bestått av promenader, gamla vänner, mat( inte så mycket för min em-diet) mys, korsord bra och mindre bra träning!

Ikväll kom vi hem och har avverkat ett bra Thaipass.
Imån har jag lektioner, sparring i Halmstad med Pannie, Madde å Miriam. Sen ska Stefan få en present <3

Puss

Salsa med pilgrimsmusslor 4p:
1 avokado
225g Tinad mango
1-2 röd chili
0,5 kruka koriander
200g pilgrimsmusslor stekta 30-45s/sida
Saft och skal från 1 lime
Salt å peppar

Hacka, blanda, njuut

Kalvfile:
100-200g/pers
Stek på hög värme så du går en yta, gnid in med valfria örter( jag tog koriander) och liiite salt å peppar rulla in i dubbla lager plastfolie som smällkaramell,
I ugn på 100 grader i med termometer 55-58 grader, låt vila 15 min innan du skär upp i tunna skivor.

Hallonsky:
Fräs 1 schalottenlök i lite smör
Blanda i 125g hallon och låt koka upp, i med 1msk hallonvinäger, sjud
Sila i ren kastrull, blanda i 1,5dl kalvfond och koka, klicka i 3 mak smör å rör till det smälter, blanda i 125g hallon till och ha på svag värme innan servering.

Potatisbakelse:
10 st mandelpotatis kokta och mosade
2st vitlöksklyftor
1dl mjölk
0,5dl grädde
Salt och vitpeppar
2msk smör
250g riven västerbottenost

Blanda allt och klicka ner i muffinsformar( jag har teflonform) sätt i ugn 200grader i 20 min tills gyllenbruna,

Williamtårta:
Färdig tårtbotten, marsankräm i första lagret, vispad grädde med hackade inlagda päron med en skvätt grön karamellfärg i plus lite riven mörk choklad, marsipanlock, chokladganasch över gjord på
Glansig chokladtryffel

20 g socker

20 g glykos

100 g grädde

100 g mörk choklad

20 g osaltat smör (rumstempererat)
Gör såhär:
Koka upp grädde, socker och glykos i en kastrull. Ta genast av den från plattan när den börjar koka.
2. Hacka chokladen och blanda ner den i grädden och rör om.
MNär allt är smält samman till en jämn smet och är runt 40 grader varmt, klicka i det rumstempererade smöret. Rör om tills smöret är helt smält.

Låt svalna innan du smetar på marsipanen, pryd sidorna med flagad mandel.

Rekommenderas starkt alltihop, det var sjukt smaskigt :-)

//Jo









Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

johannarydberg.blogg.se

Elitträning och svenssonliv

RSS 2.0