Sm-kval!

I helgen var vi då i Stockholm på sm-kval, ett gott gäng på åtta personer från Helsingborgs thaiboxning körde minibuss upp till Stockholm. Jag gick och la mig med en gång vi kom upp, klockan var redan tio när jag hoppade i en mjuk hotellsäng!
 
Lördagen startade tidigt med en bastustund i mycket gott sällskap, Miriam, Adde, Mikaela, Jessica, Harris M.fl satt och svettades och vi hade det så mysigt ;-)
 
Efter invägningen åkte vi tillbaka till hotellet och gottade oss med hotellfrukost och tupplur. Jag var kvar längre tillsammans med Robin då vi hade ganska sena matcher. Sölade och kollade på nya favoritserien: homeland.
 
Jag blev lottad mot Therese Gunnarsson, kände mig lugn och avslappnad hela tiden-kanske för lugn?! 

Det blev en riktig underprestation från min sida och jag var väldigt besiviken på mig själv direkt efteråt.
Jag och Stefan rankade matchen på en skala på 1-5 och kom båda fram till att jag inte nådde upp till mer än 1,5.

Om jag hade fightats så på ett VM eller EM så hade jag inte vunnit mot den sämsta.
Men med tanke på att jag bara hunnit träna ca två och en halv vecka och att jag dras med en ryggskada som hindrar mig i vissa tekniker så känner jag mig ändå väldigt nöjd att jag tagit mig till min femte raka sm-final.I finalen möter jag Pållan från slagskeppet, ska bli skitrolig verkligen, 2 veckor kvar med massa träning!!

Det var fantastiskt trevligt att träffa alla härliga thaiboxare från hela landet, älskar sådana här tillställningar, blir glad i hjärtat!

Idag startade jag dagen med ett skypemöte med klient, en lektion och sen 5km löpning, 4 backintervaller och 10 trappintervaller, frukost på kesella å hemmagjord granola!
 
Nu slapptid innan träning!!
//Jo



Kommentarer
Christopher Elmgren

Hej Johanna! Jag var en av många som såg matchen mellan dig och Therese på plats på thaiboxnings-SM, och jag måste säga att ni båda gjorde en riktigt bra match. Jag anser att både du och Therese är riktigt duktiga thaiboxare med diverse tunga titlar i bagaget och säkerligen en hel del kommande sådana framöver också och då säkerligen inte bara inom thaien.
Vad jag inte förstår dock när jag läser ditt blogginlägg är varför du kategoriserar din insats i matchen så lågt som du och din vän/tränare(?) gör? Det var en bra match och på intet sätt någonting som skulle ha sett bedrövligt eller amatörmässigt ut.
Jag tränar själv thaiboxning och tycker mig ha koll på huruvida en match är bra eller ej, och ni bjöd båda på fina tekniker och bra boxning, där jag personligen tycker att Thereses boxning var aningen bättre än din, medan du hade överhanden i clinchen, men ändock att ni båda bjöd till. Jag anser helt enkelt att det var en bra match. Därför kan jag tycka att din formulering kring din insats ter sig aningen olycklig, för om det här motsvarade 3/10 av din egentliga kapacitet och att du ansåg att du inte ens skulle hålla måttet mot den absolut sämsta i EM eller VM, kan jag ju tycka att det blir degraderande mot exempelvis Therese Gunnarsson, som är en mycket kompetent och erfaren fighter - vi pratar om en person som vunnit VM i kick och en proffstitel inom samma sport och som snart skall gå match i proffsboxning - och det är knappast någonting man föräras utan att besitta talangen, styrkan och uthålligheten för att genomföra matcher på en sådan nivå.

Eftersom ni båda vart jämna och domslutet hade kunnat dra åt vilket håll som helst undrar jag vad de andra 7/10 skulle kunna vara som då uppenbarligen fattades för dig under matchens gång? För om din insats motsvarade endast 30% av din maxkapacitet (tänker då på att du ändå tävlade i ett mästerskapssammanhang) borde det i praktiken innebära att, om man nu skulle hård-dra det hela i andra sammanhang (med en möjlig gnutta överdrift), att du hade kunnat dra en rear naked choke på Ronda Rousey efter tio sekunder i oktagonen eller plockat Alistair Overeem eller the Mauler med EN jabb. För du pratar ändå om att du bara var en tredjedel av ditt vanliga fighter-jag om jag förstått dig rätt - right?
Du vann matchen mot en respektabel motståndare, du hade mod nog att säga till henne när hon sade att hon trodde att hon vunnit att du förstod att hon kände så och du fick credd av mig när jag pratade med dig i korridoren om att jag tyckte det var stort av dig att säga det till Therese i ringen. Men det var då.
En stund efter att jag träffat dig fick jag höra att en massa skitsnack hade dryftats av dig angående Therese i omklädningsrummet där du befann dig, och det tycker jag är så jävla oproffsigt - speciellt på den nivån som ni tävlar på - egentligen snudd på sjukt jävla barnsligt faktiskt. Och den respekt jag kände att jag hade för dig som fighter och som civil person (känner ju inte dig alls privat) blåstes bort i samma ögonblick som jag fick höra om detta från säkra källor som även de befann sig i omklädningsrummet när ord dryftades.

Menmen...anledningen till att jag faktiskt valde att skriva till dig på din blogg är nog att jag aldrig varit med om eller läst om en sådan nedskrivning angående sin egen prestation och hur jävla ultimat man borde tänkas vara när man är på toppen av sin prestationsförmåga.
Det känns mer som att din beskrivning av din matchprestation snarare handlar om ett pekat finger i Thereses riktning och mot hennes insats (spekulation så klart!) genom din fullständiga degradering av din egen prestation, än att det skulle ha handlat om att du i själva verket verkligen presterade dåligt.
Det är många som sagt att er match bjöd till dans på ett underhållande och bra sätt, men där är vi ju onekligen oense du och jag - därav din beskrivning och mitt svar på detsamma.

Det här skriver jag givetvis i egenskap som privatperson och skall icke sammankopplas med klubben jag tränar och tävlar för, dvs HMT. Hoppas du får en bra dag. Hälsningar Christopher Elmgren

Svar: Hej Christopher !Du får ursäkta att jag tycker att jag gjorde en av mina sämsta matcher och att jag inte kom upp till mer än den nivån jag beskrev innan.
Det är min högst personliga åsikt och den tänker jag inte ändra för att någon tycker något annat, vilket jag tror du håller med om att jag inte ska behöva göra.
Jag har aldrig sagt till henne att jag förstod att hon kände så (att hon vann)
Det som hände var att efter matchen berömde jag henne för att att hon hade blivit bättre i clinchen, till svar fick jag att hon tyckte att hon vunnit varenda rond. Därefter vände hon på klacken och gick.
Så uppfattade jag i alla fall det hela, Therese har säkert en annan uppfattning om hon nu säger som hon säger.
Hon skriver även på sin facebook att hon hade träffat mig med ett högerslag som hade gjort mig rejält snurrig, det är oxå en sak så vi har delad uppfattning om.
Men så blir det ofta när två personer ska återge samma händelse.
Det är ingen hemlighet att vi inte gillar varandra speciellt mycket och i omklädningsrummet blev jag arg för att jag berömt henne, mest/bara för det svar jag fick tillbaka.
Jag sa då säkert en hel del dumma saker i stridens hetta och det var kanske inte så proffsigt, men så blev det och det är inget jag kan få ogjort.
Vilken uppfattning du har av mig efter detta får stå för dig, kan bara tycka det är tråkigt.
Förstår att du skriver som privatperson då Halmstad muaythai är en av dom klubbarna jag har haft enormt bra utbyte med och jag gillat alla jag träffat där.
Hoppas också på en trevlig dag.
Med vänlig hälsning Johanna Rydberg

Muaythaiforlife

2014-01-09 @ 10:48:50


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

johannarydberg.blogg.se

Elitträning och svenssonliv

RSS 2.0