Julafton!

Dagen innan julafton var det full rulle med olika saker som skulle göras. Började dagen med att jobba 8-15, sen bar det av till väla för att inhandla sista julklappen till Flipflop.  Åkte  hem och gjorde 1kg köttbullar, bästa tipset är att stoppa ner hela köttfärssmeten i en sprits och trycka ut bollar på en plåt med bakplåtspapper, in i ugnen på 200grader i 5-10min.
 
Jag gör 1 kg köttfärs med:
1st finhackad gul lök
2 msk fiberhusk
salt och peppar efter tycke
2ägg
2dl grädde (tog 50/50 av matlagning och vispgrädde)
 ev lite mjölk för att spä smeten så den är lätt att klutta ut.
 
Sen rev jag av ett thaipass med Stefan, ja tyckte det gick bra, stefan tyckte det var sådär....så ett ok pass helt enkelt!
 
Efter träningen tog vi ett bad i vårat utomhusspa, helt underbart i snöstormen =)
 
Sen åt vi köttbullar i brunsås och lite överbliven klyftpotatis *omnomnom*
 
Jag traskade med Yager en timma i underbar snöyrväder, jag älskar snö, det gör mig sådär barnsligt lycklig!!
 
Hem och bakade Lingonbröd som vi skulle ha med på julafton, ändrade lite i receptet:
4dl kruskakli
5dl vetemjöl
4dl rågmjöl
salt efter tycke
1dl linfrön
1dl solrosfrön
1dl blandade nötter
1,5tsk bikarbonat
Blanda ihop det torra
 
2dl sirap
2dl frysta lingon
1l lättfilmjölk
 blanda ihop väl och rör ihop med det torra, häll upp i 2st smorda brödformar, strö över lite mjöl, kör in i ugnen på 150 grader längst ner i 1,5 timme.
 
Bakade även en riktigt smaskig saffranskaka:
40 g Pofiber
20 g vaniljkasein (som jag såklart får från bästa sponsorn MM sports)
2 tsk bakpulver
1 dl Stevia strö.
1 påse saffran 
Tillsätt 4-5 ägg
1 dl mjölk och blanda till en jämn smet. Slå smeten i en smord form.
Grädda på 175 grader i 40 minuter.

Stats: 386 kcal, 49 g protein, 9 g fett, 26 g kolhydrater

Stats/bit: 39 kcal, 5 g protein, 1 g fett, 3 g kolhydrater (om man delar den i tio bitar!!!)

 Sen hade jag och Stefan lite fjärde adventsfika med saffranskaka, chokladgodis som jag bakade i fredags, glögg och pepparkakor, mysigt!

På julafton vaknade jag upp till att nästan all snö regnat bort......så himla tråkigt, jag är något trött på bruna julaftnar i Sverige =/

Vi började med risgrynsgrötsfrukost med maaaassa kanel!!

Sen fick Yager sin promenad och julbad, jösses vad han fällde efter det, låg stora sjok med päls på honom.

Jag körde ett pass med fotarbete/plyo innan det var dags att göra sig iordning för avfärd!

Julafton var jättemysigt med familjen, glögg, julgodis, julmat, gröt och paket!

Fick en efterlängtad muffinsform, presentkort på stadium (för löpartights) och ett fint album som vi ska ordna alla mina tidningsurklipp i.

Juldagen var lugn och skön med ungefär samma som julafton, mat, sällskap och regn ute....

Skönt att komma hem igen på kvällen.

2 dagars vila (och lätt bajsenödighet) och idag blir det äntligen thaiboxning igen!!!

Hoppas ni alla har haft det fint och God fortsättning på julen!

//Jo



Kommentarer
Sandra

Kan verkligen rekommendera märket SKINS kompressions thights att springa i!!helt klart dem bästa löpar thight jag någonsin haft:) God fortsättning :)

2012-12-27 @ 10:59:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

johannarydberg.blogg.se

Elitträning och svenssonliv

RSS 2.0